Bądź pierwszy

bądź pierwszy

Bądź pierwszy

Bycie pierwszym jest najlepsze. Banał. Jednak ma on w sobie dużo racji. W końcu nawet Adaś Miauczyński nie lubił być drugi. Miejsce drugie nie ma znaczenia. Nikt o nim nie pamięta. W pamięci zapadają tylko ten kto jest pierwszy! Nie wierzysz? No to powiedz kto jako drugi popłynął do Ameryki? Jaka drużyna była wicemistrzem świata na ostatnich Mistrzostwach Świata w piłce nożnej? Kto stanął jako drugi na Księżycu?

Marketing, mimo tego co mówią mądre głowy w Internecie, opiera się na ściśle określonych zasadach. Wystarczy je poznać i posługiwać się nimi w swojej komunikacji z klientami, a sukces masz murowany.
Niestety tych zasad jest dość dużo i tak na prawdę nie da się dostosować do wszystkich.
Zacznijmy, więc od tych najważniejszych.

Bądź pierwszy

pierwszy

Dlaczego bycie pierwszym jest takie ważne? To już wiesz, ponieważ wcześniej zadałem ci kilka pytań, które udowadniają, że miejscem drugim nikt się nie interesuje.
Bardzo rzadko zdarza się tak, że to rzeczywiście najlepszy produkt na rynku najlepiej się sprzedaje. Po pierwsze – jak określić, który z nich jest najlepszy. Dla każdego konsumenta liczą się inne parametry.
Jeden kupując samochód zwraca uwagę na jego osiągi, drugi na ilość zanieczyszczeń, a trzeci na to czy zmieszczą się 2 foteliki i kilka walizek. Dla każdego inny samochód będzie najlepszy.
No i nie zapominajmy, że często kierujemy się jakimiś wcześniej wyrobionymi opiniami o danym produkcie. W końcu Fiat kojarzy nam się z tanim, psującym się samochodem, a Mercedes z prestiżem i niezawodnością. Z tego powodu odrzucamy część rozwiązań tylko dlatego, że kierujemy się subiektywną opinią.

Idę kupić pampersy

Tworząc nową dziedzinę na rynku jesteś z nią utożsamiany. W końcu większość rodziców idąc kupić pieluszki, mówi, że idzie kupić pampersy. Podobnie jest z butami sportowymi, które nazywamy adidasami. Mimo, że nie mamy na myśli tej konkretnej marki.
Jeżeli potrzebujesz szlifierki kątowej to często używamy sformułowania – potrzebujesz boscha. To właśnie Bosch wypuścił na nasz rynek jako pierwszy tego typu urządzenia i zawłaszczył sobie nazewnictwo.

A co jeżeli nie jestem pierwszy?

Mamy XXI wiek i obecnie raczej bardzo trudno wymyślić taką rzecz, która byłaby całkowicie pionierska i tworzyła nową grupę. Z tego powodu zawsze musisz z kimś konkurować. Startując jednak później masz mniejsze szanse na dogonienie czołówki stawki. Co zrobić w takiej sytuacji?
Czasem najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. W sytuacji gdy kategoria jest już szeroka – wystarczy, że… stworzysz swoją kategorię.

pierwszy telefon w kategorii

Serio. To rozwiązanie jest genialne w swojej prostocie!

Na rynku telefonów komórkowych są zdecydowani liderzy jak Apple czy Samsung. Producent np. Oppo, wchodząc na rynek smartfonów jest skazany na porażkę. Jednak sytuacja zmienia się w momencie gdy Oppo wchodzi w kategorię – Smartfony z najlepszym aparatem.
I co? Który smartfon posiada najlepszy aparat? Nie wiadomo. Ale to Oppo tworzy taką kategorię i poniekąd zawłaszcza ją na jakiś czas.
Zanim jednak konkurencja dostosuje swoją komunikację marketingową, minie na tyle dużo czasu, że Oppo już zadomowił się jako smartfony z najlepszymi aparatami.

Gdyby Oppo wchodziło w kategorię smartfonów, mogłoby się reklamową hasłem – Smartfon z aparatem lepszym niż najlepsze smartfony Samsunga. Brzmi tak sobie. A jeżeli tworzy nową kategorię może się reklamować jako – Pierwszy telefon z obiektywem Leica, albo Pierwszy telefon, którym zrobisz ostre zdjęcia w nocy.

W końcu we wszystkich wyścigach masz szansę wygrać, jeżeli… biegniesz w nich sam.

Promuj kategorię

Ważną sprawą jest również fakt, że tworząc nową kategorię, musisz zacząć ją promować.

W końcu jeżeli jesteś pierwszym w Polsce fryzjerem, który wykonuje usługi u klienta w domu, to nie musisz przekonywać klienta do swoich umiejętności. I tak skorzysta z twojej oferty, bo nie masz konkurencji.
Problem pojawia się w tym, aby klientowi przyszło takie rozwiązanie do głowy. Musisz więc promować kategorię fryzjerzy mobilni. Ewentualnie możesz edukować i starać się przekonać klienta, dlaczego wykonanie usługi fryzjerskiej w domu to świetny pomysł.
Jeżeli twoja firma zacznie się kojarzyć z fryzjerstwem u klienta, to podobnie jak w przypadku np. Pampersów, przejmiesz całą kategorię dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.